Lämmittelyn kolme tasoa

Lämmitteletkö ennen kierrosta? Miten, miksi ja miksi et?

Supported young tree

"Skipataan lämppärit. Kierros käyntiin!" - Kuulostaako tutulta?

Lämmittely, eli verryttely jakaa mielipiteitä. Jotkut tekevät sen aina ja toiset jättävät sen tietoisesti tekemättä. Esittelen tässä kirjoituksessa lämmittelyn kolme tasoa, ja samalla kolme syytä lämmitellä ennen ensimmäistä heittoa.

Taso 1: Jatkuvuus

"Älä riko itseäsi."

Ensimmäinen syy lämmitellä on loukkaantumisriskin alentaminen. Lämmittelyn sisältö ja kesto riippuu kuitenkin huomattavasti siitä, mitä ollaan tekemässä ja kuka sitä tekee.

Lämmittely kannattaa joka tapauksessa aloittaa sykkeen nostamisella. Voit esimerkiksi hölkätä viimeiset sadat metrit aloituspaikalle, tai tehdä hetken oikeastaan mitä tahansa hengästyttävää.

Vammojen ehkäisemisen kannalta tärkeintä on avata, ja samalla tarkistaa nivelten ja selkärangan liikeradat. Parhaiten tämä onnistuu varovaisilla ballistisilla venytyksillä, sekä isometrisen jännityksen ja venytyksen yhdistelmillä. Aikaa tähän kuluu vain pari minuuttia.

Mitä intensiivisempään suoritukseen olet valmistautumassa, sitä enemmän ja huolellisemmin kannattaa lämmitellä. Loukkaantuminen voi estää pelaamisen pitkäksi aikaa.

Taso 2: Tasaisuus

"Pelaa vähemmän huonoja kierroksia."

Toinen yleinen syy lämmitellä on hermoston ja mielen herättely. Jos olet juuri herännyt - unesta tai vaikkapa istumatyöstä, tai vireystilasi on muuten alhainen, et pysty heti pelaamaan omalla tasollasi.

Tässä lämmittelyn vaiheessa mietitään ja simuloidaan lajitekniikan suorituksia: rystyheittoa, kämmenheittoa, sekä niiden osia. Puttia voi lämmitellä ihan puttaamalla harjoituskoriin, mutta heittoja ei mielellään lämmitellä heittämällä avauksia.

- Ai jaa, no miksi ei?

Kun heität lämppäreinä avausheittoja, huomiosi kiinnittyy luonnollisesti ja automaattisesti kiekon lentoon, vaikka tarkoitus oli lämmitellä heittotekniikkaa. Varsinkin jos heität erilaisia kiekkoja, pelkkään tekniikkaan keskittyminen on hyvin vaikeaa.

Toinen ongelma on toistojen määrä. Lämmittelyssä liikeratoja pitäisi toistaa ja ajoitusta tunnustella tiheästi useita kertoja peräkkäin. Ellet ole heittoalustalla yksin ja liikkeellä ison samanlaisten kiekkojen pinon kanssa, tähän tavoitteeseen voi olla vaikeaa päästä.

Lämmittelyä "kierroksen aikana" tai "etuysillä", ei edellä mainituista syistä suositella. Jos siis haluat parantaa keskimääräistä tulostasi pelikierroksilla, haluat lämmitellä ennen kierroksen aloittamista.

Taso 3: Kehitys

"Paranna heittotekniikkaasi."

Kun heittotekniikkasi perustuu harjoitteisiin (drills), tai sitä ollaan sellaisten avulla muuttamassa, lämmittelyn rooli muuttuu pelkästä ylläpitävästä toimenpiteestä kehitystä tukevaksi toimenpiteeksi.

Tällä tasolla käytät harjoitteita ja niihin liitettyjä mielikuvia lämmittelyn osana muistuttamaan mieltäsi ja kehoasi sen hetkisistä tavoitteistasi heittotekniikan harjoittelussa. Tekeminen lähtee heti haluttuun suuntaan ja mahdollistaa taidon kehittämisen jopa pelikierroksen aikana.

Lämmittely on työkalu

Lämmittely ei ole vain raihnaisten ja loukkaantumisista kärsineiden pelaajien juttu, vaan merkittävä tuloksia parantava ja kehitystä tukeva työkalu, johon jokaisen pelaajan kannattaa panostaa.

Lämmittelyrutiinisi kautta pääset suunnittelemaan ja ohjaamaan omaa treenaamistasi ulkoa käsin, kuin oma valmentajasi ainakin.

Heittamaan.fi / Jyrki Ruuskanen
Y-tunnus: 3216258-1
Ilolanrinne 4 A
01390 Vantaa